Microsoft Stellungnahme zu Windows Phone Store Problemen

Wie bereits vermutet wurde hängen die aktuell vermehrt auftretenden Probleme im Windows Phone Store mit den neuen digitalen Zertifikaten (Verschlüsselung) der Apps zusammen (Probleme mit dem Windows Phone Store & App-Verschlüsselung). Von diesem Problem sollen alle Smartphones betroffen sein welche von einer Version jünger als Windows Phone 7.1 (“NoDo”) auf Windows Phone 7.5 (“Mango”) aktualisiert haben. Wurde das Smartphone bereits mit Windows Phone 7.5 erworben sollen keine Probleme auftreten. In Summe sind nur ein kleiner Teil der rund 100.000 Apps betroffen, da aber auch sehr populäre Apps wie z.B. die Messenger-App WhatsApp betroffen sind ist das Problem mehr als ärgerlich für Anwender und Entwickler.

Microsoft hat aktuell den Einreichungsprozess neuer Apps in den Windows Phone Store gestoppt und rät zudem davon ab Apps zu deinstallieren um sie erneut zu installieren, dies behebt das Problem nicht.

Nachfolgen die Stellungsnahmen

Windows Phone Blog

Can’t download an app? Here’s why

If you’ve tried to download or update an app this week and keep getting an error message, I want to briefly explain why and what we’re doing about it.

What’s going on

We’ve run into an issue with the digital certificates used to sign apps, and this is preventing some phones from installing some apps published during the last couple of days.

We’ve investigated and determined the issue only affects phones that upgraded to Windows Phone 7.5 from an earlier version of the operating system. It does not appear to impact phones sold with Windows Phone 7.5 preinstalled.

We estimate the issue also affects only a small percentage of the 100,000-plus apps in Marketplace. Among the more popular ones affected are the New York Times, WhatsApp, and Translator from Bing—all of which recently issued new updates.

There’s nothing wrong with your phone and everything else should work fine.

What we’re doing

We know what’s causing the issue and are already planning to roll out a fix. Until that’s finished, we’re going to temporarily stop publishing new apps in Marketplace.

If you get an error message while installing or updating an app, the best thing to do is wait for us to correct the problem, which we’re working to do as quickly as possible. I don’t recommend uninstalling any apps on your phone, since you likely won’t be able to download them again until the issue is resolved. Also, you’d lose any saved data for that app. Again, the vast majority of apps and games in Marketplace should install without trouble.

We’ve created a place in our Microsoft Answers forums for your questions. If you’re a developer, read Todd Brix’s post today for more on our short-term app publishing and certification plans.

I’ll update you when there’s more news.

The Windows Phone Developer Blog

Since August 3 we’ve been deploying the Windows Phone Dev Center, which includes a completely rebuilt backend infrastructure. In an earlier post, I mentioned the possibility that we might encounter some hiccups during this complex rollout and changeover. Today we did.

This week we discovered an issue with our new digital certificates that’s caused us to temporarily stop publishing new apps. As my colleague Mazhar mentions in his related post, the issue impacts only phones that upgraded to Windows Phone 7.5 from an earlier version of the operating system and only apps published in the last couple of days.

Some customers who try to download a new app may see an error message. If they’re attempting to update an existing app, they might repeatedly be prompted to retry the update. We don’t recommend that people uninstall these apps because they might not be able to download and use them again until we deploy our fix.

We’ve already identified the problem and are working to resolve it and resume certifying and publishing apps as quickly as possible. I apologize for any inconvenience caused by the publishing downtime and will update you when I have more news. We’ve also created a new thread in our MSDN forums for your questions.

danke u.a. an Marcus (Grafik von teltarif)

5 Responses

  1. Mein Gerät kommt zwar noch von der ersten Version, Updates etc. funktionieren aber tadellos. Zum Glück 🙂

  2. va!n sagt:

    Es wäre besser damit getan, würde MS bei den betroffenen Apps im Store eine Meldung anzeigen, dass wegen techn. Problemen die Apps derzeit nicht zur Verfügung stehen!

    Oder evtl. direkt sofort und vorsichtshalber alle Apps sperren und eine entsprechende Info-Seite (Meldung) darstellen… Bevor irgendwelche Leute sich installierte Apps nun durch den Bug komplett abschießen.

    Habe mir selber leider inzwischen zwei Apps abgeschossen… (WhatsApp, n-tv)

    Ich vermute, dass MS evtl. erstmal die Apps wieder unverschlüsselt bereitstellt oder dass evtl. ein Patch/Update für das WP folgen wird, das den Bug behebt. Hoffe nur, dass MS hier schnell eine saubere Lösung anbietet.

  3. Phil sagt:

    Gegen die Sicherheitsmaßnahmen und die Auskünfte über Probleme kann man bei Microsoft nichts schlechtes sagen, dickes Lob!

  4. Michi sagt:

    WhatsApp lässt sich jetzt wieder Installieren, anscheinend ist das Problem behoben worden

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